Schaken

Geplaatst op: 11-05

Het imago van schaken laat te wensen over. Het wordt vaak gezien als een saaie hobby met weinig actie. Toch is het een officiële denksport die behoorlijk wat inzicht vergt. Als speler heb je bij elke beurt opnieuw ontzettend veel spelersmogelijkheden en de consequentie daarvan is onmogelijk te overzien. Om die reden wordt schaken ook wel een strategisch spel genoemd en om van jou een strategische speler te maken, beschrijven we hier nog eens kort alle regels.

Regels van schaken

Je speelt een schaakspel op een bord met 8x8 raster met twee personen waarbij de ene speler met wit speelt en de ander met zwart. Elke speler begint met 16 stukken: 1 koning, 1 dame, 2 torens, 2 lopers, 2 paarden en 8 pionnen. Het uiteindelijke doel van het spel is om de tegenstander mat te zetten: de koning staat schaak en kan geen zet meer doen. Om de beurt mag een speler een zet doen en een zet bestaat uit het verplaatsen van 1 schaakstuk van het ene vakje naar het ander vakje volgens de regels die gelden bij dat schaakstuk. Een speler kan een stuk van de tegenstander slaan door een van zijn stukken te verplaatsten naar een vakje waar de tegenstander met een stuk staat.

Schaakstukken

Omdat voor elk schaakstuk andere bewegingsregels gelden, zullen we ze hieronder apart bespreken.
– Een toren beweegt verticaal of horizontaal en mag niet over andere stukken springen.
– Een loper beweegt diagonaal over het bord en mag niet over andere stukken springen.
– Een dame beweegt horizontaal, verticaal en diagonaal en mag niet over andere stukken springen.
– De koning mag horizontaal verticaal en diagonaal, maar mag met slechts een stapje tegelijk verplaatsen. Je mag de koning nooit een plek zetten waardoor hij geslagen zou kunnen worden door de tegenstander.
– Het paard mag je verplaatsen met een combinatie van twee stappen: een stapje diagonaal en een stapje horizontaal of diagonaal. In welke volgorde maakt niet uit. Daarbij mag het paard wel over andere stukken heen springen.
– De pion mag alleen vooruit lopen, maar slaat een stuk van de tegenstander schuin.

Staat het bord al klaar?

GTA 5

GTA 5 is de afkorting voor Grant Theft Auto 5, een computerspel uit de de Grand Theft Auto serie die ontwikkelt is door Rockstar Games. Op 17 september 2013 kwam het spel v

Monopoly speluitleg

Eén van de meest bekende en meest gespeelde spellen ter wereld is het wereldberoemde spel Monopoly. Dit spel bestaat al decennialang en heeft zich door de jaren heen

Dammen

Het eerste dambord dat ooit gevonden is, is waarschijnlijk 5000 jaar oud. Het dammen dat we nu kennen op een 100x100 bord, is ontstaan in 1723 door een Poolse man uit Parij