Klaverjassen

Geplaatst op: 07-05

Klaverjassen. Je hebt er misschien wel eens van gehoord, maar heb je het ook wel eens gespeeld? Wij bespreken de regels voor je zodat je als beginner uit kunt groeien tot een ware klaverjasser. Makkelijk is het niet, maar je moet het even doorhebben, zoals dat met de meeste spellen gaat en daarna kun jij iedereen verslaan!

Regels klaverjassen

Klaverjassen kan worden gespeeld met 2 tot 5 personen, maar doorgaans wordt het gespeeld met 4 personen in paren van 2. De personen die tegenover elkaar zitten vormen partners en het uiteindelijke doel is om het meeste aantal punten te behalen. Elke speler krijgt 8 kaarten in zijn handen. Elk spel bestaat uit 8 slagen en per slag speelt elke speler een kaart. De winnaar van de vorige ronde begint met het opgooien van een kaart. De volgende speler moet dan een kaart van dezelfde kleur spelen. Datzelfde geldt voor de daaropvolgende spelers. Diegene die de hoogste kaart heeft opgegooid wint de slag en die krijgt de kaarten toegewezen. Heeft een speler niet de gevraagde kleur in handen, dan moet die speler een troefkaart opspelen. Maar heeft een speler voor je ook al een troefkaart opgegooid, dan moet je een hogere troef spelen als je dat kunt. De slag gaat uiteindelijk naar de speler met de hoogste troef. Heb je én geen kaart van de juiste kleur én geen troefkaart, dan mag een willekeurige kaart opgooien. Na acht slagen moet het team dat de ronde heeft gestart, meer dan de helft van de punten hebben gehaald. Lukt dit niet, dan krijgt de tegenstander alle punten erbij.

Varianten van klaverjassen

De bovenstaande manier is het Rotterdams klaverjassen. Hierbij is het verplicht altijd te troeven wanneer je een gespeelde kleur niet hebt. Bij het Amsterdams klaverjassen hoef je niet te troeven wanneer je partner op dat moment de hoogste kaart heeft opgegooid. Daarnaast is er ook nog de Utrechtse variant. Hierbij wordt er bij aanvang geen aanneemronde of pasronde gespeeld, maar moet de speler links van de deler meteen een troefkleur naar keuze aanwijzen. Vervolgens kan er naar keuze verder gespeeld worden volgens de Amsterdamse of Rotterdamse variant.

Kolonisten van Catan speluitleg

De Kolonisten van Catan is een zeer bekend spel dat inmiddels al meerdere uitvoeringen en uitbreidingen kent. Het doel van het spel is om zo snel mogelijk 10 punten te verk

Bingo spelregels en uitleg

Zoals alle andere spelletjes, beschikken bingo games ook over bepaalde spelregels. Deze spelregels zorgen ervoor dat het spelletje op een goede manier verloopt en dat ieder

Backgammon

Backgammon is net als schaken en dammen een spel voor twee spelers en is een van de oudste spellen die we kennen. In Nederland is het spel ook bekend onder de naam Tric Tra