Bridge

Geplaatst op: 11-05

Het spel Bridge bestaat al sinds de jaren twintig van de vorige eeuw en heeft zich in al die jaren ontwikkelt tot een spel waarbij de geluksfactor zoveel mogelijk is uitgeschakeld. Over de hele wereld worden kampioenschappen en toernooien gespeeld. Bridge is dan ook het kaartspel dat wereldwijd het meest wordt gespeeld. Wil je weten hoe je Bridge speelt? Lees dan vooral even verder voor de spelregels.

Bridge spelen

Bridge wordt met 4 spelers en 52 kaarten gespeeld. De spelers die tegenover elkaar zitten vormen een team en zijn partners. Wanneer het spel begint krijgt iedere speler 13 kaarten in de hand. Daarna mag iedereen een bod doen. Dat bod vertelt wat jij bij voorkeur als troef ziet en hoeveel slagen je minimaal hoopt te halen. Dit gaat door totdat iemand het hoogste bod heeft gegeven en de andere drie spelers passen. Het team dat het hoogste bod heeft gedaan, probeert vervolgens het aantal slagen te halen met de kleur van de troef die als laatste geboden is. Het andere team legt een kaart op en het spel wordt afgespeeld. Als je het aantal slagen haalt dat je had geboden of zelfs meer, dan scoor je punten. Haal je het aantal slagen niet, dan scoort de tegenpartij.

Wat is een slag?

Een slag is een groep van vier kaarten, waarbij de hoogste van die vier kaarten wint. Wanneer jouw kaart de hoogste is, begin jij met het opleggen van een nieuwe kaart voor de volgende slag. De enige echte regel is dat je een voorgespeelde kaart op kleur moet bekennen wanneer je dat kunt. Kun je dat niet, dan mag je elke andere kaart bijspelen. De troef kleur is de sterkste kleur waardoor ieder troefkaart het wint van elke andere kaart. Wanneer schoppen de troef is en iemand komt uit met een harten heer, dan win jij de slag wanneer een schoppen twee bijspeelt.

Soorten Bridge

Er zijn verschillende manieren waarop je Bridge kunt spelen. De manier die hierboven is beschreven, wordt Contract Bridge genoemd. Robber Bridge is de basis voor Contract Bridge en wordt vaak toegepast op klaveren. Bij Duplicaat Bridge wordt de geluksfactor verkleind doordat meerdere personen hetzelfde spel spelen en er zijn ten minste acht paren nodig. Tot slot bestaat er nog Whist. Daarbij wordt niet geboden. De deler noemt een troefkleur en de partner van de deler wordt dummy. Iedere tegenstander mag dubbelen en het andere team mag dan weer redubbelen.

Patience

Patience is een spel dat je in je eentje speelt en waarbij je dus niemand anders hoeft te verslaan. De enige die je zult moeten verslaan is jezelf, want 9 van de 10 spellet

Gokkasten games en spelregels

Ben jij iemand die graag op gokkasten speelt of wil jij dit juist graag leren? Dan is het zeker verstandig om van tevoren goed de spelregels van het desbetreffende spel doo

GTA 5

GTA 5 is de afkorting voor Grant Theft Auto 5, een computerspel uit de de Grand Theft Auto serie die ontwikkelt is door Rockstar Games. Op 17 september 2013 kwam het spel v