Backgammon

Geplaatst op: 11-05

Backgammon is net als schaken en dammen een spel voor twee spelers en is een van de oudste spellen die we kennen. In Nederland is het spel ook bekend onder de naam Tric Trac of Triktrak. De spelregels die we hier beschrijven zijn de enige echte officiële spelregels, dus lees ze goed door voordat je aan een spelletje Backgammon begint.

Regels Backgammon

Het doel van het spel is om al je stenen in het thuisveld te krijgen en ze daar vervolgens weer uit te halen. Elke beurt wordt er gegooid met twee dobbelstenen en per dobbelsteen mag 1 speelschijf het aantal ogen van één dobbelsteen verzet worden. Wanneer er gezet wordt, mag dat alleen vooruit in de richting van het thuisveld. Het veld waar je naartoe verplaatst, moet wel leeg zijn, alleen je eigen stenen bevatten of een steen van de tegenstander hebben die je dan vervolgens slaat met een hit. De steen van de tegenstander moet dan uit het spel(naar de bar) en zal opnieuw in het spel moeten komen. Je kunt weer terug inkomen via het thuisveld van de tegenstander door een aantal ogen te gooien dat overeenkomt met een vrij veld in het thuisveld van de tegenstander, een veld waar een steen van de tegenstander staat, of stenen van jezelf. Gooi je dit niet, dan is je beurt over.

Scoor een Backgammon

Heb je al je stenen in het thuisveld, dan mag je beginnen met het uithalen van de stenen. Dit gebeurd volgens het aantal ogen van de dobbelstenen: Gooi je een twee en een vier dan mag je een schijf van punt twee en vier afhalen. Je wint als je alle schijven uit hebt gehaald en verdient dan 1 punt. Heb je het eerste alle 15 stenen uitgehaald voordat de tegenstander is begonnen met het uithalen, dan verdien een Gammon (2 punten). Heb je alle stenen uitgehaald terwijl de tegenstander nog een steen in jouw thuisveld heeft staan? Dan heb je een Backgammon die 3 punten waard is!

Bingo spelregels en uitleg

Zoals alle andere spelletjes, beschikken bingo games ook over bepaalde spelregels. Deze spelregels zorgen ervoor dat het spelletje op een goede manier verloopt en dat ieder

Call of Duty

Call of Duty is een reeks van computerspellen die is ontwikkelt door Infinity Ward en door Treyarch. Vrijwel alle spellen van Call of Duty spelen zich af in een oorlogsgebi

Tobago speluitleg en regels

Eén van de spellen die de afgelopen jaren is uitgebracht is Tobago. Dit spel is in 2010 zelfs genomineerd voor de Nederlandse Spellenprijs en is zodoende erg populai