Backgammon

Geplaatst op: 11-05

Backgammon is net als schaken en dammen een spel voor twee spelers en is een van de oudste spellen die we kennen. In Nederland is het spel ook bekend onder de naam Tric Trac of Triktrak. De spelregels die we hier beschrijven zijn de enige echte officiële spelregels, dus lees ze goed door voordat je aan een spelletje Backgammon begint.

Regels Backgammon

Het doel van het spel is om al je stenen in het thuisveld te krijgen en ze daar vervolgens weer uit te halen. Elke beurt wordt er gegooid met twee dobbelstenen en per dobbelsteen mag 1 speelschijf het aantal ogen van één dobbelsteen verzet worden. Wanneer er gezet wordt, mag dat alleen vooruit in de richting van het thuisveld. Het veld waar je naartoe verplaatst, moet wel leeg zijn, alleen je eigen stenen bevatten of een steen van de tegenstander hebben die je dan vervolgens slaat met een hit. De steen van de tegenstander moet dan uit het spel(naar de bar) en zal opnieuw in het spel moeten komen. Je kunt weer terug inkomen via het thuisveld van de tegenstander door een aantal ogen te gooien dat overeenkomt met een vrij veld in het thuisveld van de tegenstander, een veld waar een steen van de tegenstander staat, of stenen van jezelf. Gooi je dit niet, dan is je beurt over.

Scoor een Backgammon

Heb je al je stenen in het thuisveld, dan mag je beginnen met het uithalen van de stenen. Dit gebeurd volgens het aantal ogen van de dobbelstenen: Gooi je een twee en een vier dan mag je een schijf van punt twee en vier afhalen. Je wint als je alle schijven uit hebt gehaald en verdient dan 1 punt. Heb je het eerste alle 15 stenen uitgehaald voordat de tegenstander is begonnen met het uithalen, dan verdien een Gammon (2 punten). Heb je alle stenen uitgehaald terwijl de tegenstander nog een steen in jouw thuisveld heeft staan? Dan heb je een Backgammon die 3 punten waard is!

Monopoly speluitleg

Eén van de meest bekende en meest gespeelde spellen ter wereld is het wereldberoemde spel Monopoly. Dit spel bestaat al decennialang en heeft zich door de jaren heen

Dammen

Het eerste dambord dat ooit gevonden is, is waarschijnlijk 5000 jaar oud. Het dammen dat we nu kennen op een 100x100 bord, is ontstaan in 1723 door een Poolse man uit Parij

Patience

Patience is een spel dat je in je eentje speelt en waarbij je dus niemand anders hoeft te verslaan. De enige die je zult moeten verslaan is jezelf, want 9 van de 10 spellet